torsdag 10 maj 2012

Vändsydd jacka och tutorial!




Jag har sytt en till  vändsydd jacka åt lillebror och denna gång tänkte jag bjuda på en tutorial på hur jag gör när jag vändsyr.



Jag börjar med att sy två lika jackor en som foder och en som blir utsidan, jag vill att ytter tyget ska vara lite längre i nederkant och i ärmslut så jag har klippt bort 1 cm  på fodrets ärmslut och 0,5 cm på fodret i nederkanten på jackan. Sedan syr jag fast blixtlåset i yttertyget. Att tänka på om man vill ha stl lapp och upphängnings snodd i nacken på fodret så måste man tänka bak och fram dessa två grejer ska hamna på rätan i stället för på avigan som på andra plagg!

Nu lägger jag det två jackorna rät mot rät och syr hela vägen runt men jag lämnar hela nederkanten till senare, jag syr på vanliga maskinen med raksöm tycker att det kan kännas tjockt annars i kanten när jag vänder jacka rät. Och eftersom sömmen hamnar i jacka så blir det ingen större slitage på sömmen och den rispas ej upp heller.


Nu är det dags för ärmen att bli ihop sydda och enklast är att tänka att foder och yttertyg håller handen, annars får jag varje gång fundera en stund det är inte så lätt att tänka bak och fram alltid. Yttertyg och foder räta mot räta, när jag syr denna söm så gör jag lite olika i bland använder jag mig av overlocken och i bland syr jag bara med vanlig raksöm det har ingen större betydelse i ärmslutet.

Nu kan även nederkanten sys ihop rät mot rät, men tänk på att spara en bit på ca 7/8 cm så att det går att vända på jackan.







Nu är det bara att vända på jacka, och här på bilden ser man hålet som jag sparade, detta hål syr jag igen för hand med några stygn.
Jackan är vändsydd, jag syr alltid ner mina kanter runt om jackan med stickningar. När jag syr stickningen runt hela jackan vid blixtlåset använder jag mig av blixtlås pressarfoten så nära dragkedjans kant som möjligt och sedan byter jag till den vanliga pressarfoten när det är dags för nederkanten och ärmslutet. Nederkanten syr jag ca 2 cm upp och i ärmslutet så valde jag att ha fodret 1 cm kortare och då syr jag stickningen 1  cm från kanten på rätan av ärman. Jag fäster även några stygn för hand mitt bak på luvan i sömmen mellan luva och bakstycket, bara för att hålla ihop det två delarna när plagget hängs upp på kroken efter användning.
Ja då är jackan färdig att använda!
















Till denna jacka använde jag mig av detta härliga klöver tyg i frotté kanske inte det lättaste material att sy blixtlås i men allt går om man vill. Ett litet tipps när man ska sy i blixtlås och materialet är svårt att sy i är att först tråckla fast den för hand sedan sy med maskinen på så vis drar sig inte blixtlåset  lika mycket medan man syr fast det. 
Limegrönt blixtlås till det bruna klövertyget gjorde att jackan blev riktigt vårlig och härlig. Som ni kan se på bilden ovan använde jag mig av en bit limegrön annoracksnodd från bibbis som upphängnings ögla den är lite elastisk så det fungerade jätte bra samtidigt som det blev en fin detalj.

Jag hoppas ni ska ha nytta av tutorialen och framför allt först vad jag menar =)


Material:
Klövertyg Lasten Metsola 
Offwhite jersey till foder olssonstyger
Limegrönt blixtlås och elastisk annoracksnodd Bibbistextil


Mönster:
Ottobre 3/2012 stl 86

15 kommentarer:

Le Petit sa...

Så snygg! och vilken bra tutorial,precis vad jag behövde då jag är sugen på att sy en jacka/kappa! Tack!

annas alster sa...

Wow, vilken bra tutorial! Skulle aldrig kunna lista ut allt detta själv nämligen. Så jag tackar och bockar och hoppas att jag ha användning för den ganska snart. Din jacka blev superfin!

Emilia sa...

Åh så superfin jacka!

Palven sa...

Härlig!
Å tusen tack för en bra tut :o)

Fangoria sa...

Tack så mycket, jag måste testa, har bara sytt jacka med mudd i ärm och midja, inte helt vändydd!! Nu fick jag lust att testa! =)

od Andulky sa...

Grymt snygg!!!
TAck för tuten!
/Anna

Singh sa...

Superläcker jacka och en tydlig oc bra tutorial, me like!

maria syr och så vidare sa...

Tack, alltid uppskattat med tutorials! Jättefin jacka!

Åsa Tidqvist sa...

Herregud så snygg! Jag vill också sy ngt så här fint! Synd jag har blixtlåsfobi...

Pernilla sa...

Åsa: ha inte det, sy fast den för hand först så går det lättare sedan. Kanske ska göra en tut på dragkedja med =)

Eli sa...

Så fin den var, og så bra med tutorial! Det fikk jeg lyst til å prøve meg på når jeg når bunnen av lista på ting jeg skal sy :-)

Anonym sa...

Tack för en jättebra tutorial! Ska sy en bomberjacka till mig själv och det var inget foder i beskrivningen. Ska försöka vändsy med muddar tänkte jag. Det blir en utmaning!

/Vänligen Moa

Pytte sa...

Tack snälla du för en begriplig förklaring :)

Johanna sa...

Hej, jättebra tut! Men undrar hur du menar med att sy hela vägen runt? Stoppar du först in jackorna in i varandra helt med ärmarna i varandra och syr fast dom så innan du syr fast ärmsluten i "hålla hand"- steget?

Tänkte ge mig på att sy en jacka men blev lite fundersam :)

Tacksam för svar!

♥ Annlouise ♥ sa...

Superbra tutorial, tusen tack för att du tar dig tid att hjälpa oss behövande :-)! Det är verkligen guld värt. Jag har länkat till din tut på min blogg, hoppas det är okej!!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin