fredag 15 juni 2012

Fjärilar till storasyster!




Nu i veckan när storasyster och jag skulle plocka fram kläder inför dagis så insåg jag att hon har växt jätte mycket på längden varenda kortärms tröja vi plockade fram var för kort och magen tittade fram, stackars liten hon blev jätte arg och sur för hon ville minsann ha den där prickiga som hon fick i fjol men det gick bara inte. Så efter lite bråk och övertalning så lyckades vi hitta något som var lite bättre i alla fall, så när lillebror tog sin middags lur passade jag på att klippa ut lite tröjor till stor tjejen.

Vilket härligt tyg detta är, lila är inte en av mina favorit färger i vanliga fall men eftersom det var flera olika färger i tyget så tyckte jag ändå om det och storasyster gillar lila så denna gick hem hos henne!
Både jag och tjejen har snöat in på puffärm det är så gulligt och samtidigt så hör det liksom sommaren till lite tycker jag. Jag har sytt denna ärm ett par gånger nu och då brukar jag sy med smocktråd på ärmen som på denna hos jny, men nu blev jag lite sugen att prova framilonband som jag har sätt att flera andra sybloggare har använt. Men jag vet inte riktigt vad jag ska tycka, resultatet blev ganska bra men jag är osäker på att framilonband var rätt för just detta ändamål gör sig kanske bättre på större bitar som i midjan t.ex. Tåls att prova en gång till men på något annat projekt framöver, svårt att utvärdera på ett försök.

Mönstret på denna kommer ur ottobre men jag har faktiskt gjort en del förändringar så som att förlänga den 4 cm och höjt ringningen i halsen 1,5 cm tyckte mönstret var lite för brett och urringningen lite för djup för min smak. När jag sedan satt och bläddra i senaste nr av ottobre insåg jag att det fanns en kortärmad med puffärm även i den så den ska jag prova nästa gång.


Mönster:  stl 122 Ottobre 3/2009

Material: Butterfly lila jersey Gekko  köpt hos Live Home 

Ha de gott!!

8 kommentarer:

OYB sa...

Så fin!!

Le Petit sa...

Så söt! Gullig ärm. Kul att du bloggat hos JNY!

Angi sa...

Nu måste jag lämna en generell kommentar efter att ha fastnat och läst i din blogg i över en timme ;o)

Sååååå himla fina saker du syr och vilken fantastiskt trevlig blogg att läsa! Inspiration i massor :o)

Pernilla sa...

Tack snälla ni!

Angi: så glas jag blir tack snälla =)

Unknown sa...

Den blev verkligen fin och kul med lite puff!

Unknown sa...

Den blev verkligen fin och kul med lite puff!

maria syr och så vidare sa...

Finfin, gillar verkligen puffärmen!

Palven sa...

Härlig :o)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin