torsdag 11 augusti 2011

Dopklänning!












Nu har lusten att blogga igen infunnit sig, det har verkligen varit jätte skönt att få tillbringa mycket tid med familjen nu i sommar och det är otroligt mycket skoj som ha hänt.

Vi har fått en lill kusin i familjen en liten prins så fin och liten =)

Stora syster här hemma har tappat sin första tand och blivit så stor =)

Och sist men inte minst lille bror har tvättat håret i kyrkan =)

När stora syster döptes så hade hon en dopklänning som jag sydde på gymnasiet som slutarbete så i dag när jag syr så pass mycket som jag gör var det ganska självklart att även lillebror skulle få en egen klänning.

Men det var inte lika självklart över utseendet på denna, ville ha ett ganska enkelt tyg men mera detaljer, men absolut inte pråligt. Modellen bestämde jag mig ganska snabbt för sedan när det kom till detaljerna på livet så velade jag länge och la på band, spets och diverse material för att få en aning om hur jag ville att den skulle bli.

Det finns så otroligt många olika modeller på dopklänning , men jag ville som sagt ha ett enkelt material och en ganska enkel modell, hel kjol med tungt fall. Jag ritade av ett liv från Bornetroj 0-3 år som jag sedan kortade och kjolen är egentligen bara helt utställd som ett A med lite extra vidd i midjan för rynk. Ärmarna ville jag ha en hög kulle på och riktigt puffigt utseende så jag fållade ärmen och sydde på spets på kanten sedan sydde jag två sömmar med resår snodd samma som här mycket enkel snabbt och snyggt resultat.

Livet är hel fodrar mest för att tyget var ganska tunt och genomskinligt men samtidigt så tycker jag att det är enklare en att sy en innfodring vid hals. På livet använde jag mig av två olika spets sorter, siden band och samma tyg som klänningen är sydd i. För att slippa få ett platt utseende på livet så sydde jag passpoaler i sidenband och i tyget som jag sedan sydde på klänningen tillsammans med spetsen.

Där jag hade mest beslutsångest var på neder kanten av klänningen det tog flera dagar innan jag hade bestämt mig. Slutresultatet blev tre lager bomulls spets och en avslutning mot kjolen med samma spets som på livet för att få en röd tråd igenom hela klänningen.








Så här ser den klänningen som storasyster döptes i och om jag få säga det själv så har jag blivit en aning bättre vid symaskinen sedan den är gjord ;)




Dopet blev jätte fint och lillebror såg ut som en tjej i sin fina klänning, men får man chansen att klä honom i klänning så måste man ta den;)
Jag hade befarat att han inte alls ville släppa mig för att gå till prästen eftersom han är så mammig med det var inga problem alls han blev så lugn i famnen på honom så det såg ut som han hitta en inre frid =)



Mönster: Omgjort liv och ärm från Bornetroj 0-3 år stl 74 kjol eget

Material crem färgat bomullspoplin , sidenband, bomulls spets lokal tygaffär.
Spets olssontyger
2mm passpoalsnöre och gummitråd Bibbis

Inga kommentarer:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin